XXe siècle-6 (1970-1990)

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Fiches (21)

Buch, Esteban et Anaïs Fléchet, « Music, Diplomacy and International Solidarity : The Campaign for Miguel Ángel Estrella (1977-1980) », dans Ramel, Frédéric et Cécile Prévost-Thomas (dir.), International Relations, Music and Diplomacy : Sounds and Voices on the International Stage, Cham, Palgrave Macmillan, 2018, p. 193-211.

Buch, Esteban, « Conquistadores, Indians and Argentine Generals : Iubilum op. 51, a Commission to Alberto Ginastera », dans Esteban Buch, Igor Contreras Zubillaga, Manuel Deniz Silva (dir.), Composing for the State : Music in Twentieth-Century Dictatorships, Abingdon, Routledge, 2016, p. 187-216.

Dunkel, Mario et Sina A. Nitzsche, « Popular Music and Public Diplomacy : An Introduction », dans Mario Dunkel et Sina A. Nitzsche (dir.), Popular Music and Public Diplomacy : Transnational and Transdisciplinary Perspectives, Bielefeld, Transcript, 2018, p. 9-29. 

Dunkel, Mario, « “It Should Always Be a Give-and-Take” : The Transformation of West German Music Diplomacy in the 1960s », European Journal of Musicology, vol. 16, no 1, 2017, p. 191-207.

Favoretto, Mara, « La dictadura argentina y el rock : Enemigos íntimos », Resonancias, vol. 18, no 34, 2014, p. 69-87.

Fléchet, Anaïs et Marcos Napolitano, « Musique populaire et dictature militaire au Brésil : Dynamiques contestataires et logiques de marché (1964-1985) », dans Anaïs Fléchet et Marcos Napolitano (dir.), Musique et politique en Amérique Latine, XXe-XXIe siècles, numéro thématique de Nuevo Mundo, Mundos Nuevos, 2015, https://journals.openedition.org/nuevomundo/68081.

Fléchet, Anaïs, « Les partitions de l’identité : La diplomatie musicale brésilienne au XXe siècle », dans Juliette Dumont, Anaïs Fléchet et Mônica Pimenta Velloso (dir.), Histoire culturelle du Brésil (XIXe-XXIe siècles), Paris, Éditions de l’IHEAL, 2019, p. 317-351.

Geiger, Friedrich, « Conducting the Masses : State Propaganda and Censorship », dans Klaus Nathaus et Martin Rempe (dir.), Musicking in Twentieth-Century Europe : A Handbook, Berlin, De Gruyter Oldenbourg, 2021, p. 303-323

Goldman, Jonathan et Jeremy Strachan, « Indonesian Cultural Diplomacy and the First International Gamelan Festival and Symposium at Expo 86 », American Music, vol. 38, no 4, 2020, p. 428-453.

Gribenski, Fanny. « Negotiating the Pitch : For a Diplomatic History of A, at the Crossroads of Politics, Music, Science and Industry », dans Frédéric Ramel and Cécile Prévost-Thomas (dir.), International Relations, Music and Diplomacy : Sounds and Voices on the International Stage, Cham, Springer International Publishing, 2018, p. 173-192.

Hayton, Jeff, « Shouting Back : Popular Music and Protest », dans Klaus Nathaus et Martin Rempe (dir.), Musicking in Twentieth-Century Europe : A Handbook, Berlin, De Gruyter Oldenbourg, 2021, p. 347-367

László, Szabolcs, « Promoting the Kodály Method during the Cold War : Hungarian Cultural Diplomacy and the Transnational Network of Music Educators in the 1960s and 1970s », dans Róbert Takács (dir.), Openness and Closedness : Culture and Science in Hungary and the Soviet Bloc after Helsinki, numéro spécial de Múltunk, 2019, p. 107-140.

Nathaus, Klaus, « Music in Transnational Transfers and International Competitions : Germany, Britain and the US in the Nineteenth and Twentieth Centuries », dans Mario Dunkel et Sina A. Nitzsche (dir.), Popular Music and Public Diplomacy : Transnational and Transdisciplinary Perspectives, Bielefeld, Transcript, 2018, p. 29-48.

Parus-Jankowska, Magdalena, « Polish Music Festivals as a Tool of Socialist Propaganda », dans Jan Blüml, Yvetta Kajanová et Rüdiger Ritter (dir.), Popular Music in Communist and Post-Communist Europe, Berlin, Peter Lang, 2019, p. 125-133.

Piñeiro Blanca, Joaquín, « Instrumentalización política de la música desde el franquismo hasta la consolidación de la democracia en España », Revista del CEHGR, no 25, 2013, p. 237-262.

Survilla, M. Paula, « Music From the Embassy to the Underground in a Post-Soviet Belarus », dans Rebekah Susannah Ahrendt, Mark Ferraguto et Damien Mahiet (dir.), Music and Diplomacy from the Early Modern Era to the Present, New York, Palgrave Macmillan, 2014, p. 169-187.

Velasco-Pufleau, Luis, « Reflections on Music and Propaganda », Contemporary Aesthetics, vol. 12, 2014, http://hdl.handle.net/2027/spo.7523862.0012.007, consulté le 2 août 2022.

Velasco-Pufleau, Luis, « Réflexions sur les rapports entre musique et propagande », dans Massimiliano Sala (dir.), Music and Propaganda in the Short Twentieth Century, Brepols, Turnhout, 2014, p. 3-15.

Vuletic, Dean, « The Eurovision Song Contest in the Musical Diplomacy of Authoritarian States », dans Frédéric Ramel et Cécile Prévost-Thomas (dir.), International Relations, Music and Diplomacy : Sounds and Voices on the International Stage, Cham, Palgrave Macmillan, 2018, p. 213-234.

Wilken, Lisanne, « The Eurovision Song Contest as Cultural Diplomacy during the Cold War : Transmitting Western Attractiveness », dans Óscar José Martín García et Rósa Magnúsdóttir (dir.), Machineries of Persuasion : European Soft Power and Public Diplomacy During the Cold War, Berlin, De Gruyter, 2019, p. 171-190.

Yaeger, Jonathan L., « The Leipzig Gewandhaus Orchestra and the Wages of Diplomatic Service », dans Rebekah Susannah Ahrendt, Mark Ferraguto et Damien Mahiet (dir.), Music and Diplomacy from the Early Modern Era to the Present, New York, Palgrave Macmillan, 2014, p. 69-81.