Contexte–Guerre froide

Autre

Mot-clé
Fiches (17)

Ansari, Emily Abrams, « “A Serious and Delicate Mission” : American Orchestras, American Composers, and Cold War Diplomacy in Europe », dans Felix Meyer, Carol J. Oja, Wolfgang Rathert et Anne Chatoney Shreffler (dir.), Crosscurrents : American and European Music in Interaction, 1900-2000, Woodbridge, Boydell Press, 2014, p. 287-298.

Barthel-Calvet, Anne-Sylvie, « Targeting New Music in Postwar Europe : American Cultural Diplomacy in the Crafting of Art Music Avant-Garde Scenes », dans Frédéric Ramel et Cécile Prévost-Thomas (dir.), International Relations, Music and Diplomacy : Sounds and Voices on the International Stage, Cham, Palgrave Macmillan, 2018, p. 65-90.

Bullivant, Joanna, « “A World of Marxist Orthodoxy”? Alan Bush’s Wat Tyler in Great Britain and the German Democratic Republic », dans Pauline Fairclough (dir.), Twentieth-Century Music and Politics : Essays in Memory of Neil Edmunds, Londres, Routledge, 2016 [2013], p. 7-21.

Dunkel, Mario, « “Jazz—Made in Germany” and the Transatlantic Beginnings of Jazz Diplomacy », dans Rebekah Susannah Ahrendt, Mark Ferraguto et Damien Mahiet (dir.), Music and Diplomacy from the Early Modern Era to the Present, New York, Palgrave Macmillan, 2014, p. 147-168.

Dunkel, Mario, « Music Education and the Production of Prestige : West German Music Diplomacy in South Vietnam (1960-1968) », dans International Relations Are Acoustic : Let’s Listen!, numéro thématique de Arts and International Affairs, vol. 3, no 2, 2018, https://theartsjournal.net/2018/10/24/dunkel.

Fairclough, Pauline, « Détente to Cold War : Anglo-Soviet Musical Exchanges in the Late Stalin Period », dans Pauline Fairclough (dir.), Twentieth-Century Music and Politics : Essays in Memory of Neil Edmunds, Londres, Routledge, 2016 [2013], p. 37-56.

Fosler-Lussier, Danielle, « American Cultural Diplomacy and the Mediation of Avant-garde Music », dans Robert Adlington (dir.), Sound Commitments : Avant-Garde Music and the Sixties, New York, Oxford University Press, 2009, p. 232-253.

Fosler-Lussier, Danielle, « Instruments of Diplomacy : Writing Music into the History of Cold War International Relations », dans Jessica Gienow-Hecht (dir.), Music and International History in the Twentieth Century, New York, Berghahn Books, 2015, p. 118-139.

Fosler-Lussier, Danielle, « Music Pushed, Music Pulled : Cultural Diplomacy, Globalization, and Imperialism », Diplomatic History, vol. 36, no 1, 2012, p. 53-64.

Fosler-Lussier, Danielle, Music in America’s Cold War Diplomacy, Oakland, University of California Press, 2018.

Gienow-Hecht, Jessica, « The World Is Ready to Listen : Symphony Orchestras and the Global Performance of America », Diplomatic History, vol. 36, no 1, 2012, p. 17-28.

László, Szabolcs, « Promoting the Kodály Method during the Cold War : Hungarian Cultural Diplomacy and the Transnational Network of Music Educators in the 1960s and 1970s », dans Róbert Takács (dir.), Openness and Closedness : Culture and Science in Hungary and the Soviet Bloc after Helsinki, numéro spécial de Múltunk, 2019, p. 107-140.

Monod, David, « “He is a cripple an’ needs my love” : Porgy and Bess as Cold War Propaganda », dans Giles Scott-Smith et Hans Krabbendam (dir.), The Cultural Cold War in Western Europe, 1945-1960, numéro spécial de Intelligence and National Security, vol. 18, nº 2, 2003, p. 300-312. 

Ritter, Rüdiger, « Between Propaganda and Public Diplomacy : Jazz in the Cold War », dans Mario Dunkel et Sina A. Nitzsche (dir.), Popular Music and Public Diplomacy : Transnational and Transdisciplinary Perspectives, Bielefeld, Transcript, 2018, p. 95-116.

Rosenberg, Jonathan, « “To Reach … into the Hearts and Minds of Our Friends” : The United States’ Symphonic Tours and the Cold War », dans Jessica C. E. Gienow-Hecht (dir.), Music and International History in the Twentieth-Century, New York/Oxford, Berghahn Books, 2015, p. 140-165.

Wilken, Lisanne, « The Eurovision Song Contest as Cultural Diplomacy during the Cold War : Transmitting Western Attractiveness », dans Óscar José Martín García et Rósa Magnúsdóttir (dir.), Machineries of Persuasion : European Soft Power and Public Diplomacy During the Cold War, Berlin, De Gruyter, 2019, p. 171-190.

Yaeger, Jonathan L., « The Leipzig Gewandhaus Orchestra and the Wages of Diplomatic Service », dans Rebekah Susannah Ahrendt, Mark Ferraguto et Damien Mahiet (dir.), Music and Diplomacy from the Early Modern Era to the Present, New York, Palgrave Macmillan, 2014, p. 69-81.