XXe siècle-5 (1945-1969)

Temporel

Mot-clé
Fiches (41)

Ansari, Emily Abrams, « “A Serious and Delicate Mission” : American Orchestras, American Composers, and Cold War Diplomacy in Europe », dans Felix Meyer, Carol J. Oja, Wolfgang Rathert et Anne Chatoney Shreffler (dir.), Crosscurrents : American and European Music in Interaction, 1900-2000, Woodbridge, Boydell Press, 2014, p. 287-298.

Barthel-Calvet, Anne-Sylvie, « Targeting New Music in Postwar Europe : American Cultural Diplomacy in the Crafting of Art Music Avant-Garde Scenes », dans Frédéric Ramel et Cécile Prévost-Thomas (dir.), International Relations, Music and Diplomacy : Sounds and Voices on the International Stage, Cham, Palgrave Macmillan, 2018, p. 65-90.

Bullivant, Joanna, « “A World of Marxist Orthodoxy”? Alan Bush’s Wat Tyler in Great Britain and the German Democratic Republic », dans Pauline Fairclough (dir.), Twentieth-Century Music and Politics : Essays in Memory of Neil Edmunds, Londres, Routledge, 2016 [2013], p. 7-21.

Contreras Zubillaga, Igor, « El Concierto de la Paz (1964) : Three Commissions to Celebrate 25 Years of Francoism », traduit de l’espagnol par David J. Govantes Edwards, dans Esteban Buch, Igor Contreras Zubillaga, Manuel Deniz Silva (dir.), Composing for the State : Music in Twentieth-Century Dictatorships, Abingdon, Routledge, 2016, p. 168-186.

Cornago, Noé, « Schaeffer, Boulez, and the Everyday Diplomacies of French Decolonization », dans Frédéric Ramel et Cécile Prévost-Thomas (dir.), International Relations, Music and Diplomacy : Sounds and Voices on the International Stage, Cham, Palgrave Macmillan, 2018, p. 141-169.

Dunkel, Mario et Sina A. Nitzsche, « Popular Music and Public Diplomacy : An Introduction », dans Mario Dunkel et Sina A. Nitzsche (dir.), Popular Music and Public Diplomacy : Transnational and Transdisciplinary Perspectives, Bielefeld, Transcript, 2018, p. 9-29. 

Dunkel, Mario, « “It Should Always Be a Give-and-Take” : The Transformation of West German Music Diplomacy in the 1960s », European Journal of Musicology, vol. 16, no 1, 2017, p. 191-207.

Dunkel, Mario, « “Jazz—Made in Germany” and the Transatlantic Beginnings of Jazz Diplomacy », dans Rebekah Susannah Ahrendt, Mark Ferraguto et Damien Mahiet (dir.), Music and Diplomacy from the Early Modern Era to the Present, New York, Palgrave Macmillan, 2014, p. 147-168.

Dunkel, Mario, « Music Education and the Production of Prestige : West German Music Diplomacy in South Vietnam (1960-1968) », dans International Relations Are Acoustic : Let’s Listen!, numéro thématique de Arts and International Affairs, vol. 3, no 2, 2018, https://theartsjournal.net/2018/10/24/dunkel.

Fairclough, Pauline, « Détente to Cold War : Anglo-Soviet Musical Exchanges in the Late Stalin Period », dans Pauline Fairclough (dir.), Twentieth-Century Music and Politics : Essays in Memory of Neil Edmunds, Londres, Routledge, 2016 [2013], p. 37-56.

Fléchet, Anaïs et Marcos Napolitano, « Musique populaire et dictature militaire au Brésil : Dynamiques contestataires et logiques de marché (1964-1985) », dans Anaïs Fléchet et Marcos Napolitano (dir.), Musique et politique en Amérique Latine, XXe-XXIe siècles, numéro thématique de Nuevo Mundo, Mundos Nuevos, 2015, https://journals.openedition.org/nuevomundo/68081.

Fléchet, Anaïs, « Les partitions de l’identité : La diplomatie musicale brésilienne au XXe siècle », dans Juliette Dumont, Anaïs Fléchet et Mônica Pimenta Velloso (dir.), Histoire culturelle du Brésil (XIXe-XXIe siècles), Paris, Éditions de l’IHEAL, 2019, p. 317-351.

Fléchet, Anaïs, « Music : A Weapon for Peace? The United States, UNESCO, and the Creation of the International Music Council, 1945-1953 », dans Anaïs Fléchet, Martin Guerpin, Philippe Gumplowicz et Barbara L. Kelly (dir.), Music and Postwar Transitions in the 19th and 20th Centuries, New York, Berghahn Books, 2023, p. 271-289.

Fosler-Lussier, Danielle, « American Cultural Diplomacy and the Mediation of Avant-garde Music », dans Robert Adlington (dir.), Sound Commitments : Avant-Garde Music and the Sixties, New York, Oxford University Press, 2009, p. 232-253.

Fosler-Lussier, Danielle, « Instruments of Diplomacy : Writing Music into the History of Cold War International Relations », dans Jessica Gienow-Hecht (dir.), Music and International History in the Twentieth Century, New York, Berghahn Books, 2015, p. 118-139.

Fosler-Lussier, Danielle, « Music Pushed, Music Pulled : Cultural Diplomacy, Globalization, and Imperialism », Diplomatic History, vol. 36, no 1, 2012, p. 53-64.

Fosler-Lussier, Danielle, Music in America’s Cold War Diplomacy, Oakland, University of California Press, 2018.

Frolova-Walker, Marina, « A Birthday Present for Stalin : Chostakovitch’s Chant des forêts (1949) », dans Esteban Buch, Igor Contreras Zubillaga et Manuel Deniz Silva (dir.), Composing for the State : Music in Twentieth-Century Dictatorships, Abingdon, Routledge, 2016, p. 96-120.

Gan Quesada, Germán, « Músicas para después de una guerra… Compromisos, retiradas y resistencias en la creación musical catalana del primer franquismo », dans Pilar Ramos López (dir.), Discursos y prácticas musicales nacionalistas (1900-1970), Logroño, Universidad La Rioja, 2012, p. 277-299.

Geiger, Friedrich, « Conducting the Masses : State Propaganda and Censorship », dans Klaus Nathaus et Martin Rempe (dir.), Musicking in Twentieth-Century Europe : A Handbook, Berlin, De Gruyter Oldenbourg, 2021, p. 303-323

Gienow-Hecht, Jessica, « The World Is Ready to Listen : Symphony Orchestras and the Global Performance of America », Diplomatic History, vol. 36, no 1, 2012, p. 17-28.

Gribenski, Fanny. « Negotiating the Pitch : For a Diplomatic History of A, at the Crossroads of Politics, Music, Science and Industry », dans Frédéric Ramel and Cécile Prévost-Thomas (dir.), International Relations, Music and Diplomacy : Sounds and Voices on the International Stage, Cham, Springer International Publishing, 2018, p. 173-192.

Hayton, Jeff, « Shouting Back : Popular Music and Protest », dans Klaus Nathaus et Martin Rempe (dir.), Musicking in Twentieth-Century Europe : A Handbook, Berlin, De Gruyter Oldenbourg, 2021, p. 347-367

Hynson, Meghan, « Indonesian Angklung : Intersections of Music Education and Cultural Diplomacy », dans Andy McGraw et Sumarsam (dir.), Performing Indonesia, Washington DC, Smithsonian Institution, 2016, https://asia-archive.si.edu/essays/article-hynson.

László, Szabolcs, « Promoting the Kodály Method during the Cold War : Hungarian Cultural Diplomacy and the Transnational Network of Music Educators in the 1960s and 1970s », dans Róbert Takács (dir.), Openness and Closedness : Culture and Science in Hungary and the Soviet Bloc after Helsinki, numéro spécial de Múltunk, 2019, p. 107-140.

Martínez del Fresno, Beatriz, « Mujeres, tierra y nación. Las danzas de la Sección Femenina en el mapa político de la España franquista (1939-1952) », dans Pilar Ramos López (dir.), Discursos y prácticas musicales nacionalistas (1900-1970), Logroño, Universidad La Rioja, 2012, p. 229-254.

Mika, Bogumila, « A Bridge between Two Worlds : The Founding Years of the Warsaw Autumn Festival », dans Pauline Fairclough (dir.), Twentieth-Century Music and Politics : Essays in Memory of Neil Edmunds, Londres, Routledge, 2016 [2013], p. 117-133.

Mikkonen, Simo, « Winning Hearts and Minds? Soviet Music in the Cold War Struggle against the West », dans Pauline Fairclough (dir.), Twentieth-Century Music and Politics : Essays in Memory of Neil Edmunds, Londres, Routledge, 2016 [2013], p. 135-154.

Monod, David, « “He is a cripple an’ needs my love” : Porgy and Bess as Cold War Propaganda », dans Giles Scott-Smith et Hans Krabbendam (dir.), The Cultural Cold War in Western Europe, 1945-1960, numéro spécial de Intelligence and National Security, vol. 18, nº 2, 2003, p. 300-312. 

Nathaus, Klaus, « Music in Transnational Transfers and International Competitions : Germany, Britain and the US in the Nineteenth and Twentieth Centuries », dans Mario Dunkel et Sina A. Nitzsche (dir.), Popular Music and Public Diplomacy : Transnational and Transdisciplinary Perspectives, Bielefeld, Transcript, 2018, p. 29-48.

Parus-Jankowska, Magdalena, « Polish Music Festivals as a Tool of Socialist Propaganda », dans Jan Blüml, Yvetta Kajanová et Rüdiger Ritter (dir.), Popular Music in Communist and Post-Communist Europe, Berlin, Peter Lang, 2019, p. 125-133.

Pasler, Jann, « Music and African Diplomacy at the Festival Mondial des Arts Nègres, Dakar, 1966 », Diplomatica, vol. 3, no 2, 2021, p. 302-334.

Pestel, Friedemann, « First Concerts on the International Stage : The British Comebacks of the Vienna and Berlin Philharmonics in 1947/48 », dans Anaïs Fléchet , Martin Guerpin, Philippe Gumplowicz et Barbara L. Kelly (dir.) Music and Postwar Transitions in the 19th and 20th Centuries, New York, Berghahn Books, 2023, p. 54-79.

Piñeiro Blanca, Joaquín, « Instrumentalización política de la música desde el franquismo hasta la consolidación de la democracia en España », Revista del CEHGR, no 25, 2013, p. 237-262.

Ritter, Rüdiger, « Between Propaganda and Public Diplomacy : Jazz in the Cold War », dans Mario Dunkel et Sina A. Nitzsche (dir.), Popular Music and Public Diplomacy : Transnational and Transdisciplinary Perspectives, Bielefeld, Transcript, 2018, p. 95-116.

Rosenberg, Jonathan, « “To Reach … into the Hearts and Minds of Our Friends” : The United States’ Symphonic Tours and the Cold War », dans Jessica C. E. Gienow-Hecht (dir.), Music and International History in the Twentieth-Century, New York/Oxford, Berghahn Books, 2015, p. 140-165.

Seeger, Anthony, « The Suyá and the White Man : Forty-five Years of Musical Diplomacy in Brazil », dans John M. O’Connell et Salwa El-Shawan Castelo-Branco (dir.), Music and Conflict, Urbana/Chicago, University of Illinois Press, 2010, p. 109-125.

Tuchowski, Andrzej, « “State Music” in Poland under the Stalinist Regime : Alfred Gradstein’s Cantata A Word about Stalin (1951) », dans Esteban Buch, Igor Contreras Zubillaga et Manuel Deniz Silva (dir.), Composing for the State : Music in Twentieth-Century Dictatorships, Abingdon, Routledge, 2016, p. 121-142.

Vuletic, Dean, « The Eurovision Song Contest in the Musical Diplomacy of Authoritarian States », dans Frédéric Ramel et Cécile Prévost-Thomas (dir.), International Relations, Music and Diplomacy : Sounds and Voices on the International Stage, Cham, Palgrave Macmillan, 2018, p. 213-234.

Wilken, Lisanne, « The Eurovision Song Contest as Cultural Diplomacy during the Cold War : Transmitting Western Attractiveness », dans Óscar José Martín García et Rósa Magnúsdóttir (dir.), Machineries of Persuasion : European Soft Power and Public Diplomacy During the Cold War, Berlin, De Gruyter, 2019, p. 171-190.

Yaeger, Jonathan L., « The Leipzig Gewandhaus Orchestra and the Wages of Diplomatic Service », dans Rebekah Susannah Ahrendt, Mark Ferraguto et Damien Mahiet (dir.), Music and Diplomacy from the Early Modern Era to the Present, New York, Palgrave Macmillan, 2014, p. 69-81.